Coronaviruset förändrar just nu hur vi beter oss på alla plan. Det här behöver du som är arbetsgivare göra.

Coronaviruset är i stort fokus nu, både ur ett samhälls- och individperspektiv men även förstås ur ett jobb- och verksamhetsperspektiv. Det väcker många frågor och utmaningar.

Coronaviruset upptäcktes i början av januari 2020, då ett tjugotal människor i staden Wuhan hade insjuknat i en mystisk lungsjukdom. Sen dess har viruset spridit sig över världen och även i Sverige. Folkhälsomyndighetens rekommendationer är att vara noga med hygien och vara hemma när man är sjuk. Du ringer allmänna informationsnumret 113 13 för frågor om ordning och reda kring sjukdomen och 1177 om du själv har symtom.

Kristina Elliot är vd på Rehappen som hjälper företag och chefer att hantera och motverka sjukfrånvaro. Hon har lång erfarenhet från HR-arbete i många olika typer av verksamheter och har ändå inte upplevt något liknande i sitt yrkesliv.

Det du som arbetsgivare behöver göra

  1. Riskanalys – funktioner som kan vara känsliga om ”alla inom ett kompetensområde” måste gå hem, kan de skötas fjärrvägen?
  2. Riskanalys av arbetsmiljön AFS 2018:4
  3. Kommunicera åtgärder, sprid kunskap, ge länkar till information
  4. Förebygga och lindra risker, förhindra diskriminering och stigma
  5. Följa upp och justera

Ur ett verksamhetsperspektiv är det viktigt att göra en övergripande riskanalys och att den följs av alla, framförallt av de som leder. En arbetsmiljö-riskanalys är specifik. Där måste man logga medarbetare som styrs av arbetsföreskrift 2018:4 och som gäller alla verksamheter.

En samhällsfarlig smitta
Lagligt skiljer sig Covid-19 från en vanlig sjukdom genom att det klassificieras som en samhällsfarlig smitta. Den smittade behöver registreras i bolagets gemensamma lista för att de i sin tur ska kunna smittspåra. Ofta är det HR och chefer som får ansvaret för detta.

Skyddsombuden blir viktiga och det arbete som sker följer det systematiska arbetsmiljöarbetet: undersökning, riskbedömning, åtgärd och uppföljning.

Skyddskommitté som kristeam
En för situationen särskilt bildad skyddskommitté kan bli själva kristeamet. Organisationer kan ta hjälp av varandra men vi ingen kan säga att de har full kompetense att hantera coronaviruset eftersom det inte är ett vanligt virus.

Lyhördhet och transparens
Det är av stor vikt att ta hand om oro och känslor och fundera på hur ni hanterar det faktum att den som är smittad stängs ute från arbetsplatsen. Oron är en utmaning att hantera i sig. Undvik raljanta tongångar och kommunicera lyhört, sakligt och transparent.

Konstruktiv inställning
Kristina uppmanar oss att vara konstruktiva. Inställningen ”vi ska klara det här tillsammans” är den som fungerar bäst. I inledningsskedet fanns en hel del förnekelse, det är mänskligt men innebär också en risk.

De som måste jobba? Arbetsmiljölagen reglerar att arbetsgivaren måste utbilda så att medarbetare är rustade för den yrkesroll man har.

Worst och best case
Ett sätt att förbereda sig är att tänka: vad är worst case scenario, vilket är best case scenario och hur ser det ut däremellan? Vad kan vi göra för att förbereda oss redan nu? Kommunicera öppet så alla känner sig involverade, vet vad som pågår och att varje person är viktig. Göra det tydligt vad som gäller men även att situationen förändras hela tiden.

Stötta varandra
Medmänsklighet är helt avgörande i en så här ovanlig och osäker situation. och att inte avhumanisera. Stötta varandra i att vara både lugna uppmärksamma. Det finns bra exempel från till exempel terrordådet på Drottninggatan i Stockholm den 7 april 2017.

Ett inlägg Kristina skrivit hittar du här.

Vi är jätteglada och taggade inför ett nytt samarbete vi har med Nordic Business Forum (NBF) med vilka vi nu blir media partner för deras event i Stockholm 21 september på Stockholmsmässan. NBF är grundat i Finland och har drivits i över 10 år i Helsingfors och nu även i Stockholm och Oslo. Totalt har eventet över 10 000 deltagare.

NBF beskriver själva sitt event som exceptionellt genom en unik kombination av människor, upplevelse, atmosfär och kunskap. Fokus är på ledarskap, att ta det till en högre nivå och samtidigt nätverka med andra.

Vi kommer att återkomma och berätta mer om innehållet och talarna men idag vill vi ge heads up för dig som är intresserad att passa på att säkra en plats medan det finns ett early bird-erbjudande. Efter den 20 mars höjs priset på biljetterna.

Vår samarbetspartner Motivation.se har långt före coronaviruset haft fokus på risken med att ledande personer stoppar huvudet i sanden som försvarsmekanism. I en informativ artikel reds riskerna med ett så kallat strutsbeteende ut – läs den!

2 comments on “142: Coronaviruset för dig som arbetsgivare

  1. Viktigt avsnitt! Kan det vara aktuellt med en uppföljning? Dels för att det – som ni också konstaterar i avslutningen – redan är ett annat läge, knappt två veckor senare. Men även för att diskutera ur annat perspektiv?
    Kanske om påtvingat distansarbete, kanske om meningsfullhet i osäkra tider. Kanske om ledarskap och medarbetarskap vid oro. Om ledarskap i första linjen, men också kommunikation från krisledningsgrupper och högsta ledning. På mitt jobb hanteras risker i form av verksamhetspåverkan, men vissa chefer verkar underskatta oron bland medarbetare, och står handfallna i att stötta. Hur kan de få stöd i att vara goda ledare i en okänd tid?

    • Boel Stier apr 15, 2020

      Hej Anna, tack för att du lyssnar och för att du hör av dig. Vi har flera avsnitt på gång om både ledarskap och medarbetarskap i corona-tider. Men nu fick vi ännu fler bra idéer här av dig. Håll utkik!