Nästan 1 av 5 anställda – 900.000 svenskar – upplever obehag inför att gå till jobbet. Vår gäst Peter Munck vet mer om varför.
Peter Munck är vd för Sveriges Företagshälsor som ger ut Jobbhälsobarometern, i vars delrapport de här siffrorna släpptes nyligen. För honom är det vid det väldigt tydligt vad som krävs för att undvika ohälsa.
”Insatserna måste lösas på organisationsnivå, inte på individnivå. De måste ha en tydlig strategisk ansats. Det här innebär stora förändringar och berör värderingsfrågor, belöning och moral”, menar Peter.
Rutiner och strukturer ska finnas på plats, men det viktigaste är sen att se till att människor möts. Samt att kunskap finns hos chefer om hur allt hänger ihop.
Inom företagshälsovården efterfrågas just nu fler och fler psykologer med organisationsinriktning. Det är ett tecken på att fokus skiftar från fysisk arbetsmiljö till ett helhetsgrepp, vilket Peter välkomnar och det är en ansats som forskningen också stödjer.
”Arbetsmiljö är inte skrivbord och det fysiska, det handlar om hur vi har det tillsammans”, menar han.
De som är framgångsrika i sitt arbetsmiljöarbete hanterar det inte som en separat fråga, utan som ett verktyg för produktivitet och prestation.
Detta stöds av siffror i Jobbhälsobarometern där man ser att samma människor som upplever obehag inför att gå till arbetet även har svårt att påverka arbetsuppgifternas utformning och brister i arbetsmiljön.
På samhällsnivå kan också märkas en perspektivförskjutning från fokus på rehabilitering och prat om sjukdom till hur vi främjar hälsa på arbetsplatsen.
För vi är ju fem miljoner som går till jobbet. Och om vi kan få de fem miljonerna att må bra, då har vi löst en stor del av problematiken med sjukförsäkringen, säger Peter Munck.
Viktigt att arbeta utifrån helheten kn inte nog belyss och bra skrivet. ( Frånsett några dubbelskrivna ord )
Gun Munck