Att lösa problem och tänka nytt är efterfrågade kompetenser idag. Men hur får man tillgång till sin kreativitet?

Frida Spikdotter Nilsson jobbar med kreativ kommunikation och storytelling. Hon fokuserar på hur kreativ utveckling sker i människor och hjälper andra att utveckla den förmågan. Allt från konstnärlig kreativitet till hur man bättre och mer personligt berättar om det man gör, kanske som företag.

En öppenhet i tanken
Hon beskriver kreativitet som en öppenhet i tanken och för nya intryck. Hon kopplar det till en lyhördhet för sig själv och för andra, en förmåga att både bejaka och förvalta sitt idéarbete. Det byggs ofta kreativa kedjor i grupp, en process som både påverkar oss inombords och det vi gör. Hur vi interagerar med andra, i team och grupper och hur vi leder.

Normer och prestation är i vägen
Vi människor har alla en inneboende förmåga att skapa, menar Frida Spikdotter Nilsson, men vi kanske anpassar oss lite för mycket till normer och prestationskrav i vår vardag för att släppa fram vår kreativitet. Därför gillar hon att hitta spåren tillbaka till det som är vårt inre barn. Som barn tar vi naturligt till leken för att testa och experimentera och är inte lika dömande som vuxna.

Skapa slack i systemet
Att hjälpa en organisation att hitta sin kreativitet kan handla om att skapa slack i systemet. Kreativitet är inte en inredningsdetalj utan snarare tid att låta tankarna vandra ostört. Man kan skapa forum där det är fritt fram att diskutera sånt man tycker är intressant, se på konst, läsa texter ihop. Kan vi skifta fokus från våra mål och släppa in lite frihet så blir det lättare att så fröer till nya idéer.

Svängigare skrivande
Frida Spikdotter Nilsson är dessutom skribent och hjälper människor att skriva bättre genom sin plattform Skrivplaneten. Hon tycker att vi alla kan ta ut svängarna lite mer och komma bort från floskler. Ett annat viktigt tips för att lyckas beröra med kommunikation är att måla upp en berättelse, väcka känslor och skapa igenkänning istället för att rada upp fakta.

Vår samarbetspartner Twitch Health vet värdet av att en organisation sätter sig in i hur medarbetare mår och har det. Men det gäller att mäta rätt saker. Twitch baserar alltid sina insatser på vetenskapliga rön och stöd och har tagit fram en digital livsstilsprofil. Den bygger på ett vetenskapligt förankrat, enkelt sätt att kartlägga individens-, gruppens- och företagets styrkor, risker och förbättringsområden inom livsstil och beteende. Twitch tar hand om processen och hjälper med riktade insatser.

Vår samarbetspartner Motivation.se – Sveriges ledarskapssajt – samlar tusentals tidlösa och aktuella artiklar om allt från ledarskap till motivation och även kreativitet. Einar Weman har skrivit en artikel om hur man kan få till kreativiteten i vardagen.

Kommentera här

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

One comment on “171: Så hittar du din kreativitet

Health for wealth © 2020