Vi lever i en orolig värld med krig i Europa, klimatkris och höga priser på det mesta. Hur kommunicerar man i svåra tider och situationer?

Vi ställde frågan till Jennie Zetterström, expert på kris- och mediehantering. Med andra ord: hon kan det här med kommunikation i knepiga lägen. Jennie har varit pressekreterare åt flera ministrar och presschef på fackförbundet Unionen.

Jennies generella råd för kommunikation i svåra lägen:

  • Ge människor den information de behöver för att kunna sköta sitt jobb
  • Se till att alla internt kan ge svar på frågor som kommer från till exempel kunder och partners
  • Berätta att situationen/problemen hanteras av chefer, ledningsgrupp eller relevant avdelning så att medarbetare kan känna sig trygga
  • Har något blivit fel, be om ursäkt

Att man ska berätta tillräckligt för att människor ska kunna göra sitt jobb är inte att alltid berätta allt, fortsätter Jenny. Transparens i all ära, men det kan finnas juridiska, affärsmässiga och etiska skäl att inte berätta precis alls.

Kommunicera regelbundet

I en pågående kris är det viktigt att kommunicera regelbundet, även om man inte har något nytt att säga. Jenny jämför det med ett tåg som blir stående på spåret. Resenärerna vill höra då och då att ”vi jobbar på problemet och vi återkommer så snart vi vet mer” även om det inte finns något nytt att meddela. Det handlar om att man vill känna sig informerad och inte bortglömd.

Tystnad och avsaknad av information skapar ett tomrum som lätt fylls med skvaller och spekulationer.

Lyssna och brygga över till ditt budskap

En god förmåga att ha i kriser är naturligtvis att kunna lyssna på och bemöta kritik men också att kunna brygga över från eventuella frågor man inte kan besvara till ett eget budskap.

Man kan också tänka på det egna budskapet som ett ”hem” och hur viktigt det är att man i utsatta situationer har det där hemmet att falla tillbaka på, hur diskussioner och samtal än går.

Problem-lösning-vinst

En annan minnesregel för att komma ihåg hur man kan kommunicera i svåra lägen är: problem-lösning-vinst.

  • Prata om problemet för att sätta saker och ting i sitt sammanhang. Be om ursäkt om det är på sin plats.
  • Berätta hur ni planerar att lösa problemet.
  • Beskriv vad vinsten blir med lösningen.

Att lära sig kommunicera tydligt och genomtänkt i tuffa situationer är något alla chefer behöver, säger Jenny. Man kan kalla det för medieträning eller något annat, men det handlar om att förbereda sig och träna för tydlig kommunikation när det blåser.

Några kloka ord från vår partner Twitch Health: Oftast vet vi vad som får oss att må bra. Bra mat, lite rörelse i vardagen och mental balans. Det är bara det att det inte blir av.

Därför jobbar Twitch Health med att aktivera människor och företag för att skapa energi och välbefinnande. Hälsa som blir av. Läs mer på twitchhealth.se