Har ni en kultur som stöttar individer och grupper? Som gynnar prestation och välbefinnande?
En kultur har vi, antingen vi pratar om den eller inte. Eller som någon klok människa sa: en kultur har man inte, den gör man. I slutänden är det våra beteenden som utgör vår kultur, hur vi är mot varandra och vilken social miljö det bygger.
Några viktiga beståndsdelar i en stark företagskultur är:
1. Säkerhet
När vi känner att vi hör till, hör ihop och behöver varandra slipper vi lägga tid på att fundera på vad andra egentligen tycker om oss, vem som är vän eller fiende. Det frigör en massa kraft som vi istället kan lägga på det vi egentligen är på jobbet för att göra.
2. Sårbarhet
Med tillhörighet och trygghet på plats kan vi lära oss tillsammans, dela både med- och motgång och i förlängningen göra riktigt bra saker för oss själva och våra kunder.
3. Syfte
En stark gemensam berättelse som sätter fingret på vad vi strävar efter och vad arbetet ska leda till, skapar delade mål och värderingar.
Möten – en kulturmätare
Möten är starka kulturbärare som visar i praktiken om de värderingar vi vill ha faktiskt finns på plats. Stäm av i de möten du har om det här gäller eller inte:
- Många får komma till tals
- Alla blir sedda och hörda
- Deltagarna är nyfikna på vad de andra tycker och tänker
Där har du en första viktig indikation på om ni tillhörighet och trygghet på plats. Om inte: grattis. Då finns det något att förbättra!
Ta hjälp av oss
Vi som driver Health for wealth, Boel Stier och Ann-Sofie Forsmark kan hjälpa din organisation, era ledare och medarbetare att bygga den organisationskultur ni vill ha. Boka oss för
- föreläsning
- workshop
- utbildning
Boka oss och ställ frågor här.
Här hittar du tre poddavsnitt att inspireras av. Klicka på bilderna för att komma till respektive avsnitt.