Kvalitet tar tid – och handlar mer om människor och kultur än om fysiska värden. Det säger Pernilla Gravenfors, hotellchefen som fick designhotellet Copperhill i Åre från förlust till vinst på fem år.

Det var när Pernilla Gravenfors stod med en tjusig “brand book” i famnen men ändå inte kunde besvara en fråga från en arg hotellgäst som hon fick en aha-upplevelse. Under de första månaderna som vd för designhotellet Copperhill i Åre hade hon och medarbetarna utgått ifrån hotellets fysiska värden. Det räckte inte.

En gemensam kompass
Tillsammans gjorde de en omstart och hittade ett gemensamt “varför”. Det nya konceptet gick att sammanfatta på ett A4-blad och blev alla medarbetares kompass. Plötsligt var alla med på tåget. De lyckades vända verksamheten från en förlust på 14,5 miljoner kronor till en vinst på 1,8 miljoner. Med hälsan i behåll.

Det nya konceptet handlade om människorna och kulturen och sammanfattades som “en röd matta ut i naturen”. Bekvämt och lyxigt men ändå format av närheten till fjället och nejderna.

Människorna och bemötandet
När kompassen var på plats jobbade man hårt med hur man bemötte varandra och gästerna och med allt från möteskultur till medarbetarutveckling. Ledarskapet sammanfattar Pernilla som att “man måste vara trygg nog att dela med sig” – inkluderande, alltså.

Eftersom Pernilla tycker om att leda i förändring har hon nu bytt arbetsplats och tillträdde i april som vd för Holiday Club. Även det i Åre men med familjeprofil. En av alla lärdomar hon tar med sig och bygger mycket på är att kvalitet tar tid – och ska få ta tid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *