Hallå hallå! Hur kul är det att ropa när ingen lyssnar? Kommunikation är ofta det som avgör om du lyckas när du vill påverka, förändra, skapa något nytt.
Här är mina 7 tips som hjälper dig att bli skarpare – och mer lyssnad på.
- Slipa din egen inre diamant: välj bort allt utom det allra viktigaste.
- Tänk utifrån-in: vad är dina kunders eller medarbetares problem och behov?
- Skapa bilder som riktigt bra taglines gör: Connecting people, Barn är oslagbara … osv.
- Använd berättelser: hitta konflikten och låt den du kommunicerar med vara hjälte.
- Väck känslor: ställ frågor, skapa igenkänning, använd humor, beskriv en konflikt, utmana människors världsbild.
- Repetera, repetera, repetera. Är något viktigt ska du säga det på många sätt, i många sammanhang, om och om igen under en lång tid.
- Det du gör kommunicerar. Börja själv!
Den sista är viktig. Oavsett hur snygga och genomtänkta marknadsföringskampanjer vi har skramlar det ihåligt om det vi kommunicerar inte stämmer med vad kunder och medarbetare upplever. Alltså måste den som leder verksamheter själv göra det hen ber sina medarbetare göra – annars blir det ingen effekt.