Behöver du ibland övertyga andra med ett budskap? Då bör du låta det kognitiva flytet verka till din fördel.
Det är bara en av många insikter från den välkända boken Tänka, snabbt och långsamt av Nobelpristagaren Daniel Kahneman.
Ju mindre kognitiv ansträngning som krävs för att ta del av ditt budskap desto bättre. I Kahnemans bok kan vi bland annat läsa att aktier med uttalbara namn (som KAR och LUNMOO) klarar sig bättre på börsen än tungvrickande namn som PCG eller RDO.
Mina egna tumregler för bra kommunikation är:
1. Enkelhet – att hitta den verkliga essensen är en stor del av kommunikationskonsten.
2. Musikalitet – ord och meningar med behaglig rytm och melodi fastnar bäst i människors minne.
3. Bildspråk – hjälp den som lyssnar eller läser att visualisera det du säger: hjärnan gillar bilder.
Tänk till exempel på Hans Rosling, en forskare som genom sin kommunikationsförmåga lyckades få många av oss att se med mer optimistiska ögon på världen. Vad minns vi från hans föredrag?
Kanske hur diskmaskinens intåg på marknaden hjälpte kvinnor att komma ut i arbetslivet (bildspråk). Eller kanske hur han sa till en journalist: “Jag har rätt och du har fel”.
Håller du med? Har du egna exempel på krångligt och dåligt eller enkelt och bra?