Nu kör vi hashtaggen #100procenthär för att inspirera till smartare och skönare möten. Är du med?
I förra avsnittet pratade vi om det vi kallade techikett – vett och etikett i det digitala livet. Något de flesta av oss behöver bli bättre på är att sluta multitaska.
Forskningen visar att vi bara blir dummare när vi försöker göra flera saker samtidigt och att vår kognitiva förmåga sjunker enormt bara en mobil ligger på bordet under ett möte.
Visst har vi en massa nytta av våra smartphones men sällan just när vi ska interagera med andra. När syftet är att mötas finns det så mycket att vinna om vi kan vara fullständigt närvarande. 100 procent här, helt enkelt.
Sätt upp en skylt på jobbet
Vi behöver hjälpas åt på jobbet. Föreslå mobilfritt möte – eller delar av mötet utan mobil. Hänvisa till forskning. Skriv ut den här bilden och sätt vid en låda där den som vill kan lägga mobilen medan mötet pågår.Fundera innan du plockar upp mobilen
Det kan också handla om att ge full närvaro till dig själv. När vill du ta upp mobilen? Varför? Vad är det för behov du försöker fylla? Mobilen är fantastiskt men den behöver inte vara med jämt.Använd #100procenthär du med
Ibland kan en # hjälpa. Vi hoppas du vill haka på och använda #100procenthär. Kanske verkar det lite motsägelsefullt att göra inlägg i sociala medier om att INTE använda mobilen? Vi tänker att man kan skriva ett inlägg före eller efter ett möte för att betona att mobilen inte fick vara med just när mötet ägde rum.Även om det inte blev någon härlig bild på maten ni åt på kompislunchen så kanske ni njöt mer av den? Och just för att du inte tänkte på vad som hände någon annanstans på det där jobbmötet kanske ni alla kunde tänka så mycket klarare?
Varsågod – en bild!
Använd gärna den här bilden i sociala medier om du vill berätta att du haft ett mobilfritt möte. Eller skriv ut den här lite större bilden och sätt den vid en låda där man kan lägga sin mobil innan man går in på jobbmötet.Vår samarbetspartner Twitch Health blev valet när Spotify skulle hitta en partner som kunde hjälpa dem att ta ett helhetsgrepp kring hälsa. Det behövde funka globalt och med företagskulturen och samtidigt möta alla medarbetares behov.
Det började med en grupp med representanter från olika delar av organisationen som i samarbete med Twitch Health tog fram en långsiktig hälsoplan. Där definierades uppdraget, nuläget, målsättning, roller och de viktigaste fokusområdena för hälsoarbetet.
Planen anger riktning och säkrar att de initiativ som tas inom hälsoområdet går i linje med företagets övertygelse och målsättning. Läs mer om Spotify och fler av Twitch Healths framgångsrika samarbeten här.