Att jobba utomhus är inte så svårt som du tror. Dessutom är det rena medicinen – det sänker stressen, stärker immunförsvaret, hjälper oss att sova gott och får oss att tänka bättre. 

Susanna Toivanen är professor i sociologi vid Mälardalens högskola. Hon forskar om framtidens arbetsplatser med fokus på digitala och flexibla arbetssätt. Tidigare i år gav hon ut rapporten Ute är inne – kom igång med kontorsarbete utomhus.

En anledning till att både marknaden och forskare intresserar sig för kontorsarbete hänger ihop med att allt fler av oss jobbar antingen i öppna landskap eller i aktivitetsbaserade miljöer.

Forskningen visar att ljudmiljön är svår att få optimal i öppna kontor, det är svårt att dra sig undan och det är fullt av visuella distraktioner. Det belastar oss kognitivt och kan göra oss både trötta och sjuka.

Att vara utomhus kan vara ett komplement till det vanliga kontoret. Susanna nämner en artikel i New York Time som handlar om att utekontoret är den senaste trenden inom fysisk arbetsmiljö.

5 goda skäl att jobba mer utomhus

  1. Att minska stillasittandet förbättrar vårt fysiska välbefinnande och hjälper oss att tänka bättre.
  2. Dina stressnivåer sjunker och din återhämtning blir bättre. 20 minuters utevistelse kan räcka för att undvika trötthet och till och med depression, särskilt angeläget under vinterhalvåret för oss nordbor.
  3. En dos dagsljus varje dag påverkar välmåendet och hjälper kroppens sömnklocka att hamna i en bra rytm så att vi sover bättre.
  4. Att vistas utomhus då och då stärker immunförsvaret.
  5. Både tankeverksamheten och kreativiteten stimuleras av att vistas utomhus.

Men hur gör man?

Ett enkelt sätt att få in utomhusvistelse en vanlig dag är att använda resan till och från jobbet och promenera, cykla eller springa en del eller hela sträckan. Men det passar förstås inte alla och det är inte heller ett sätt att jobba utomhus.

Använd terasser och balkonger
Arbetsgivare kan se till att terrasser och balkongytor har sol- och vindskydd, sittplatser och wifi för att uppmuntra medarbetare att se dem som en förlängd del av kontoret.

Skaffa power banks
Man kan också förse medarbetare med power banks och uppmuntra till gåmöten i mindre grupper och att promenera när man behöver reflektera eller lära sig något via ljud – kanske i en podd?

Kolla in promenadstråk och bänkar
Kartlägg omgivningen runt ert kontor. Tipsa medarbetare om promenadstråk och parkbänkar i områden där det passar att sitta och läsa eller prata en stund utomhus.

Gör gåmöten valbara i mötesbokningen
Lägg in gåmöten bland valen av konferensrum om ni har ett sånt system. Då blir alla påminda om möjligheten att ta möten utomhus varje gång de bokar ett möte.

I handboken Stick ut – din guide till att arbeta utomhus har Charlotte Petersson som är doktorand på Malmö Universitet satt ihop idéer på arbetsuppgifter och mötesformer som går att göra utomhus. Där hittar du fler tips.

Vår samarbetspartner Twitch Health vill hjälpa företag att komma ut. Ett sätt är att erbjuda arbetspass utomhus, speciellt under det mörka halvåret eftersom exponeringen för dagsljus är bra för sömnen.

Ett sätt att inspirera och motivera fler än de redan träningsfrälsta är att fokusera på det biologiska behovet framför fitnesstrenden. Vi behöver alla rörelse för att tänka bra och vara smarta och fokuserade både på jobbet och under resten av dagen.

Det är också avgörande hur man jobbar med kommunikation för att få genomslag samt att ledare deltar för att förankra i kulturen. Plus att det ska finnas någon form av fysisk aktivtitet för alla! Läs mer i inlägget Träning på jobbet – så lyckas du.

Kommentera här

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Health for wealth © 2018