Vi har bara 24 h per dygn och lever i en värld full av distraktioner. Här är tre rutiner som kan hjälpa dig att må bra och hålla i längden.

Efter över fyra års poddande har vi insett att vi sitter på en guldgruva av kunskaper och lärdomar. Därför har vi bestämt oss för att lyfta upp några av våra favoritavsnitt genom åren som reprisutsändningar.

Just nu hör och ser vi att många behöver skapa nya strukturer för sin arbetsdag. Mer digitalt och mer arbete på distans och stor osäkerhet om framtiden ställer höga krav på oss.

I den här reprisen av vårt avsnitt nr 101 tar vi avstamp i modellen KASAM och fokuserar på tre verktyg som kan ge dig mer struktur och en högre känsla av kontroll. Det skapar lugn och ger både mer tid till rätt saker och mer energi.

Det handlar om att:

  1. Prioritera och planera – eftersom vi aldrig kommer att hinna med allting vi har möjlighet att skriva ner på en att-göra-lista. Genom att först prioritera och sen planera in det vi verkligen vill och behöver blir vardagen mer meningsfull. Det blir också lättare att få rätt saker gjorda och nå målen vi strävar efter!
  2. Tajming och arbetsmiljö – kan du göra det som kräver mycket tankeverksamhet tidigt på dagen i en riktigt ostörd miljö? Och ta det lite mer rutinmässiga när du inte är lika pigg? Hur skapar du och de du jobbar med bra förutsättningar för samarbete?
  3. Släpp aktivt jobbet. Att hålla på gränserna mellan arbete och fritid gör att vi både jobbar och återhämtar oss bättre. Vi blir bättre på att vara närvarande. En god cirkel helt enkelt!

Hos vår samarbetspartner Motivation.se hittar du en artikel om hur återhämtning ger ny styrka som vi varmt rekommenderar. Den här artikeln ingår i en serie artiklar om hur du skapar förutsättningar för hållbar prestation.

Kommentera här

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Health for wealth © 2020