Digital kommunikation underlättar livet, särskilt i en pandemi. Men många av oss lider av zoomtrötthet. Så här gör du dina digitala möten roligare och mer effektiva.

1. Ta ansvar för engagemanget
Det första och viktigaste tipset handlar om engagemang. Den som håller i mötet behöver aktivt ta ansvar för just engagemanget.

  • Ställ frågor och uppmana till interaktion. Gör det tydligt att alla förväntas delta.
  • I ett möte med färre deltagare, inled med att gå varvet runt och prata om förväntningar och behov.
  • I ett större möte, ställ retoriska frågor eller be deltagarna skriva svar på något i chatten.
  • Bryt av längre möten med breakout rooms, mentifrågor eller bara diskussion i chatten.

2. Tekniska tips

  • Ta hand om ljuset så att ditt ansikte är lite lagom belyst. Sitt vänd mot ett fönster eller använd en stående lampa på bordet. Om det inte går att se din mimik och dina ansiktsuttryck är det svårt att fullt ut ta del av vad du förmedlar.
  • Headset är ofta att rekommendera för att mötesdeltagarna ska höra dig bra och för att minimera annat ljud runt om dig där du befinner dig.
  • En extern skärm är bra för att kunna hålla koll på saker och anteckna samtidigt som du ser mötesdeltagarna.
  • Ställ datorn i ansiktshöjd om det är möjligt så slipper du stirra ner på de andra mötesdeltagarna.
  • Stå upp om du ska presentera något. Stående får vi bättre tillgång till våra röstresurser och vårt kroppsspråk än när vi sitter ner.
  • Titta in i datorns kamera när du pratar om du på allvar vill påverka och engagera. Det är konstigt att inte kunna få ögonkontakt men det är när du tittar in i kameran som andra upplever att du tittar på dem.

3. Under mötet

  • Prata om syfte och struktur i början av mötet. Varför har ni mötet, vad ska det leda till och hur kommer det att gå till?
  • Uppmuntra deltagarna att ha sina kameror på så att alla kan se varandra. Det gör mycket för engagemanget att se riktiga ansikten. Självklart finns det tillfällen när det inte går eller passar av olika skäl men allt för ofta leder avstängda kameror till en stum och trist stämning under möten.
  • Ta pauser och byt position. Uppmuntra deltagarna att stå upp när de vill och att byta position då och då. Numera sitter många fast framför datorn hela arbetsdagen både när man jobbar på egen hand och när man är i möten. Därför är det extra viktigt att pausa och att växla arbetsposition då och då.

4. Retoriktips för dig som ska tala

  • Hantera nervositet genom att fokusera mindre på dig själv och mer på ämnet och deltagarna. Ett sätt är att ställa frågor och interagera med dina lyssnare. Ett annat är att fokusera på ämnet och vad du tycker är intressantast med det.
  • Väck intresse genom att inleda med något som förvånar eller utmanar. Undvik, om du kan, att berätta om ditt ämne från A till Ö eller i en särskild tidsordning. Börja med det mest intressanta, kanske en utmaning eller ett problem som behöver lösas.
  • Skapa igenkänning genom att beskriva situationer (dråpliga, roliga, frustrerande) som många känner igen från sin vardag.
  • Använd tretal eller femtal för att summera då och då. Det ger tydlighet och klarhet för lyssnarna.
  • Behöver du argumentera, ta även upp och bemöt det starkaste motargument du kan tänka dig. Och avsluta med ditt mest kraftfulla argument.

Vår partner Twitch Healths kund Handelsbanken ville ge sina medarbetare redskap för att jobba med hela sin hälsa. Lösningen blev en global digital hälsoutmaning, Handelsbankens Health and Wellbeing Challenge, som hittills har engagerat tusentals medarbetare. Målet var att ge inspiration till hälsosamma beteenden och befästa goda vanor. Bland aktiviteterna fanns sånt som att ha kvalitetstid med en annan person, att ta mikropauser och att vistas i naturen. Något att inspireras av!

Vår samarbetspartner Motivation.se, Sveriges ledarskapssajt har många artiklar på att verka i det digitala. Den här veckan har vi valt en som handlar just om att hålla bättre digitala möten.

Kommentera här

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Health for wealth © 2020