Hur är man en bra chef? Fredrik bestämde sig för att hitta sitt eget svar och sen jobba efter det.

Fredrik Lövgren är försäljningschef för Länsförsäkringar Västerbotten. För sju år sen hamnade han i ett vägskäl i sin yrkesroll. Skulle han fortsätta i chefsrollen eller inte? Han behövde utrymme att stanna upp och fundera på vad han ville med sin roll. Efter ett samtal med sin chef fick han mandat att jobba vidare på ett lite annorlunda sätt.

Ville fokusera på syftet
Fredrik ville fokusera mer på varför han och medarbetarna infann sig på jobbet varje dag och hur det långsiktiga syftet skulle uppnås. Med rätt mandat i ryggen tog han hjälp av HR, chefskollegor och sin egen chef samt en extern stödperson, för att skapa och förtydliga sin egen ledarskapsfilosofi.

Sedan 2016, i fem år nu alltså, har han jobbat enligt den filosofin. Det viktigaste för Fredrik och hans medarbetare är att ta hand om kunderna på bästa vis och på det sättet få verksamheten att växa.

Verkar för engagemang
Att verka för engagemang är betydelsefullt tycker Fredrik. Det handlar inte minst om att bygga relationerna på jobbet, se till att möta varje individ och ställa frågor om vad hon eller han vill i sin roll.

Tema stress och välmående
Hur ska man hinna med allt man vill, då? Det är en fråga många ställer sig idag. Fredrik tog initiativ till att han och hans medarbetare skulle jobba med vissa frågor i perioder, frågor som ökat välmående och minskad stress. Han skapade grupper för att diskutera hur var och en kan minska stressen i arbetslivet. De läste Anders Hansens bok Skärmhjärnan och reflekterade kring innehållet i den. Alla fick också i uppgift att fundera på frågorna utifrån sitt personliga perspektiv: hur man undviker digital splittring och skapar förutsättningar för fokus.

Genom dialog väcktes insikter i gruppen och man kunde skapa en samsyn kring hur de gemensamt kunde sänka stressen och verka för hållbarhet på arbetsplatsen.

Våga visa sårbarhet
Fredrik betonar hur värdefullt det är att skapa en god kultur där var och en kan och vågar visa sårbarhet då och då. I en säljkultur som han jobbar i, där prestationen alltid går att mäta i pengar och jämföra sinsemellan, är det desto viktigare.

– Alla är duktiga på något, säger han, och det ska synliggöras.

Samtalen måste pågå hela tiden
För att hitta ett arbetsklimat som gynnar hållbara prestationer är det helt nödvändigt att prata om hur man vill ha det.

– Det behöver man i stort sett göra varje dag, säger Fredrik, det är ett arbete och ett livslångt lärande som pågår hela tiden.

Vår samarbetspartner Twitch Healths kund, advokatfirman Delphi, ville göra något speciellt tillsammans med alla medarbetare under pandemin. Med hjälp av Twitchs app och digitala koncept Wellbeing 2.0. har de lanserat en satsning på hela hälsan: både fysiskt, mentalt och socialt. Att ta del av andras beteenden, framgångar och motgångar utifrån varje individs egna mål, allt ifrån att lyckas ta en extra promenad till att ta hand om sin återhämtning, upplevdes som peppande och hittills har man aktiverat 80% av medarbetarna med satstningen. Delphis HR-chef Karin Elliot Olsson säger att det har varit fantastiskt för deras hälsoutveckling. Här ser du en film där hon berättar mer.

Vår samarbetspartner Motivation.se – Sveriges ledarskapssajt – har självklart en mängd artiklar om ledarskap och den här veckan har vi valt en artikel om att hantera motsatser och paradoxer: Vägen du ännu inte gått.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *