Det pratas och skrivs ofta om hur viktigt det är med medarbetarengagemang. Men hur gör man i praktiken?

Johanna Lundqvist är gruppchef för barn- och familjeenheten inom socialtjänsten i Nacka kommun. Nyligen kunde hon stolt visa upp väldigt fina resultat från deras senaste medarbetarenkät.

Den visade att gruppen hade ökat till 95 % i hållbart medarbetarengagemang, hade högt förtroende för ledningen och Nackas styrprinciper och till 100% var insatt i arbetsplatsens mål. Vi ville förstås veta hur det gick till.

Visste vad hon ville göra
Johanna har tagit fasta på att människor som mår bra presterar bra. När hon sökte till sitt nuvarande jobb var hon ganska kaxig. ”Ta mig” sa hon, ”jag vet vad jag vill göra och hur jag ska få det att funka.” Hon kände att hon ville vara en ledare och trivs verkligen i rollen.

När hon tillträdde samlade hon medarbetarna och bad om deras förtroende. ”Jag förväntar mig att ni litar på de beslut jag tar” sa hon och det återkommer hon till ofta. Det är en av förutsättningarna hon behöver för att kunna göra ett bra jobb.

Johanna pratar gärna om sin enhet som ett fotbollslag och sig själv som coachen. ”Jag hjälper dem inte att bli bättre socialsekreterare,” säger hon, ”det är inte min roll. De är alla redan oerhört kompetenta. Min roll är att hjälpa dem att bli bättre medarbetare. Som coach kan jag då och då behöva säga åt en av mina spelare att vila och då behöver de lita på mitt beslut.”

En grundregel: att snälltolka varandra
När vi frågar Johanna om hennes spelidé (för att fortsätta med fotbollsmetaforen), alltså hur hon vill att hennes enhet ska arbeta, pratar hon om hur viktigt det är att snälltolka både andra och oss själva. Vi behöver förstå att saker sällan sker av illvilja. Att det är lätt att missförstå varandra men att vi ska utgå från att andra vill gott.

Johanna har två mål med sitt jobb: det ena är att bidra till att göra Nacka till den bästa kommunen och det andra är att ha den bästa arbetsmiljön. För, säger hon, det går inte att ha det ena utan det andra.

Alla har rätt att bli sedda och få uppskattning, alla behöver förstå verksamhetens mål, varför jobbet ska göras och få tillräckliga resurser för att kunna göra jobbet. Johanna använder gärna modellen KASAM som vi ofta återkommer till i den här podden.

Vårdar relationerna med skogspromenader
Framför allt, vill man få människor att må bra och prestera bra behöver man bygga relationer. Johannas alldeles eget sätt att vårda relationen till medarbetarna är att ta med dem ut på skogspromenader. De går i mindre grupper där de får tillfälle att prata om hur de har det. I skogen blir det lättare att prata om sånt som är svårt.

”Vi pratar jättemycket om återhämtning,” säger Johanna. ”Om hur viktigt det är att våga vila, våga ta paus. Annars orkar man inte, hur viktigt arbetet än är.”

Vår samarbetspartner motivation.se har många intressanta artiklar om engagemang. Ann-Sofie är lite extra stolt över veckans tips som kommer från hennes Oxy Group-kollega Jim Wallenberg. Den handlar om att vi inte är några maskiner utan snarare organismer.