På skoföretaget Icebug vill man göra affärer på ett nytt sätt.

Många vill göra affärer på ett sätt som inte förstör miljön och som inte sliter sönder medarbetarna. Men hur gör man för att det inte bara ska bli några tomma ord om hållbarhet på hemsidan? Vi bjöd in Lhina Segerbo, People & Culture Manager på företaget Icebug, för att prata om det här.

Globala målen som företagsmål

Icebug har valt att jobba med FNs globala mål som främsta mål istället för vinst och tillväxt. För att kunna göra det lägger de mycket tid och kraft på varje medarbetares välmående och utveckling.

– Att få vara sig själv och få vara en hel människa genomsyrar det mesta vi gör. Då har också företaget möjlighet att få ut hela min potential istället för att jag ska behöva lägga mycket tid och kraft på att förställa mig, säger Lhina.

Fysisk aktivitet och personlig utveckling

Tre dagar i veckan stänger de kontoret en stund på dagen så att alla får komma ut och röra på sig, tillsammans eller på egen hand. De satsar också mycket på utveckling och har schemalagd tid för individuell och grupputveckling.

– Just nu har vi fokus på den inre utvecklingen, sånt som får oss att bli tryggare som människor och tillsammans, säger Lhina.

Vinst bara näst viktigast

Det är klart att Icebug vill sälja sina skor. Att verksamheten är lönsamt är avgörande. Men det är inte allra viktigast. Som exempel: under pandemin fastnade leveranser för Icebug som för många andra. Då valde de att inte flyga hem varorna, trots att många kunder väntade på sina skor, helt enkelt för att det inte var en klimatvänlig lösning.

Vinsten fick stå tillbaka för ett högre syfte.

Lina berättar också att de vill väcka frågor om hur många skor vi egentligen behöver och hjälpa kunderna att kunna använda sina skor så länge som möjligt.

Ett ramverk för inre utveckling

För att jobba med sin inre utveckling har Icebug anlitat en organisationspsykolog. Ramverket de använder heter Inner Development Goals, en del av Agenda 2030. Arbetet innebär att i tur och ordning jobba igenom, i grupp men också som individ, hur de är, tänker, relaterar, samarbetar och agerar.

Det handlar om att bygga psykologisk trygghet, en gemenskap där det är okej att göra fel och att inte alltid ha svar på allting.

– Det stannar inte vid att jag utvecklas på jobbet, säger Lhina. Jag blir också en bättre mamma, partner och samhällsmedborgare. På mitt eget sätt. För om alla tänker och gör likadant kommer vi ju inte att kunna ställa om branschen vi är i, och det är ju därför vi finns.