Snällhet är inte mesigt. Snällhet gör oss konkurrenskraftiga och lönsamma. Patrik Westander från PR-byrån Westander berättar hur.
I ett modernt kunskapsföretag är den vinnande strategin inte att ha vassa armbågar eller att försöka skapa informationsmonopol. Vägen till konkurrenskraft går istället via snällhet, som skapar tillit och som i sin tur banar vägen för samarbete: nyckeln till högre kompetensutveckling för både individ och organisation. I en snällhetskultur kan människor vara kreativa och leverera med hög kvalitet.
I det här avsnittet beskriver Patrik Westander hur hans byrå arbetar med att skapa en lönsam snällhetskultur. Det fungerar om man arbetar systematiskt, men det finns också fallgropar att undvika. Som att fastna i problemfokuserade synsätt.
Patrik menar att man ska börja med ett starkt ”varför”. Varför är det viktigt att ha en snällhetskultur och hur hänger det ihop med individens välmående och prestation?
Man kan behöva se över faktorer som lönepolicy, rutiner, beteenden och kanske även värdegrunden om den inte redan skapar förutsättningar för snällhet. Och precis som alltid när vanor ska brytas – man behöver träna på det som är nytt.