Många kallar det de gör för “strategiskt” för att det ska låta viktigare och bättre. Men vad är strategi egentligen?
I den fantastiska boken Good strategy, bad strategy sätter professor Richard Rumelt fingret på vad strategi egentligen är.
Rumelt drar fullkomligt ner brallorna på många så kallade strategier som egentligen bara är målsättningar eller vagt formulerade önskemål om intäkter och marknadsandelar.
En bra strategi består av en tredelad kärna:
- En diagnos som beskriver vilken utmaning det är företaget ska hantera.
- Ett vägledande angreppssätt för hur utmaningen ska överkommas – som ofta innebär någon typ av konkurrensfördel.
- Vilka aktiviteter som krävs för att genomföra punkt nummer två.
Det här är en riktig ”no bullshit-bok” som också är otroligt välskriven, bildad och bildande plus riktigt kul att läsa.
Du får veta varför Intel var nära att ge bort sin största innovation – den första kommersiellt tillgängliga mikroprocessorn. Och varför IKEA fortfarande är ensamma om sin framgångsrika affärsmodell. Varför tror du att det är så vanligt med dåliga strategier?