Vill vi bli starka måste vi både träna musklerna och låta dem vila, annars växer de inte. Samma sak gäller för att lösa problem och samarbeta på jobbet. Utan återhämtning kan vi inte prestera.

Vi är ofta bra på att lägga till saker att göra. Och saker som vi behöver hantera har en förmåga att hända. Många lider av en brist på återhämtning. Sömn förstås, men även effektiva pauser under dagen. I ett samhälle som inte bjuder in till återhämtning behöver vi skapa vår egen rutin, våra egna tricks och hålla i dem hårt. Och vad vi behöver är olika för olika personer.

Skapa rutiner för din återhämtning
När hjärnan skickar signaler om att det är dags att vila, som att det blir svårare att koncentrera sig eller att vi gäspar, är det lätt att köra över dem och tuffa på ändå. Ganska få av oss har inbyggda pauser i arbetsdagen. Alltså måste vi skapa rutiner för dem på egen hand.

Det här behöver vi återhämta oss ifrån:

  • Kognitiv ansträngning (tänka, planera, lösa problem)
  • Oro och stress
  • Människor (social stimulans)
  • Vara vaken
  • Fysisk ansträngning

Så får du in återhämtningen i vardagen
Skapa korta och enkla aktiviteter som du kan ta till när du vet att du kommer behöva dem. Tänk tvärtom. Titta på listan här ovanför. Vilket slags belastning har du haft mycket av nyss? Hur ser motsatsen ut?

Kan du tänka annorlunda om en uppgift?
Vi kan också fundera på om vi kan tänka och känna annorlunda inför en uppgift. Går det att göra den på ett sätt så att det inte blir stressande?

Led vägen för din egen återhämtning och andras. Ta upp diskussionen på din arbetsplats. Vilka beteenden belönar ni och är det de beteendena som gör er riktigt bra i längden?

Vår samarbetspartner motivation.se har flera artiklar om återhämtning. Den här veckan har vi valt en text om att det inte är stressen i sig som gör oss sjuka utan att vi inte återhämtar oss från den.

Kommentera här

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Health for wealth © 2020