Företag och organisationer satsar mer och mer resurser på friskvård, men ändå stiger ohälsotalen.
Det har Nyckeltalsinstitutet kommit fram till i sin årliga kartläggning av arbetsvillkoren i svenskt arbetsliv, Attraktiv Arbetsgivarindex, som släpptes 27 april.
Anledningen är att många friskvårdssatsningar når fel personer: de som redan är fysiskt aktiva. Friskvård är alltså en bra förmån för dem som utnyttjar den, och kan bidra till att ge en bild av arbetsgivaren som attraktiv, men de som bäst behöver sådana insatser nappar inte alltid på erbjudandet.
Det här går i linje med undersökningen från Malin Lohela Karlsson och Institutet för miljömedicin som visade att det brukar vara slumpen som får avgöra vilka hälsosatsningar en arbetsgivare väljer. Det saknas ofta en strategi för hälsoarbetet, och då är inte invididuella insatser som friskvårdsbidrag nyckeln till förändring. Malin Lohela Karlsson menar att bara de 10-15% som redan är friskast utnyttjar friskvårdsbidragen.
I rapporten som släpptes igår utses också årets mesta Attraktiva Arbetsgivare: Hufvudstaden AB. Deras HR-chef säger att deras modell handlar om att sätta medarbetare och kunder i fokus. Läs mer om Attraktiv Arbetsgivarindex AVI i pressmeddelandet från Nyckeltalsinstitutet här.
I dag firade Nyckeltalsinstitutet 20 år och vi som var på plats och firade fick bland annat ett sånt här ”anti-stresshjärta” som syns på bilden, som man kan knåda för att känna sig lugn. Kanske kan hjärtat vara en bra symbol för att det är viktigare för hälsan med omtanke, vänlighet och att alla människor blir sedda, än att bara satsa på friskvård!